onsdag 25. mars 2015

Verdens beste vafler! Helt sant!

Oppskrift på verdens beste vafler

I dag er det den store vaffeldagen og jeg feirer selvfølgelig med å gi dere oppskriften på ikke mindre enn Verdens beste vafler!

Dette er oppskriften på de berømte vaflene fra Sjømannskirken i København, som flere år på rad har blitt kåret til Verdens beste vafler. Sjømannskirken har delt ut vafler til nordmenn i utlandet i mer enn 150 år, kanskje ikke så rart at nettopp de har verdens beste. Jeg har selv testet dem og de er kjempegode! :-)

Verdens beste vafler
10-15 vafler

2 egg
1 dl sukker
2 dl skummet kulturmelk
1,5 dl helmelk
1 dl vann
350 g hvetemel
1 ts bakepulver
0,5 ts natron (kan utelates)
1 ts vaniljesukker
0,5 ts kardemomme
125 g smeltet smør

Når du lager Verdens beste vafler starter du med å piske egg og sukker godt sammen. Deretter rører du inn melk og vann. Bland sammen alt det tørre og pisk det inn i væsken til du får en klumpfri røre.

La gjerne røren svelle litt.

Tilsett smeltet smør og stek vaflene gyllen brune.

Server med rømme og syltetøy, smør og brunost eller hva du selv liker best.

Tips: Jeg pleier å ta bort litt av sukkeret og tilsette revet ost og skinkebiter eller pølsebiter. Det gjør at det blir litt mer mat i vaflene og osten gir dem en kjempegod smak og konsistens.


Foto: Franciska Munck-Johansen/Tine.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...