fredag 6. mars 2015

Verdens enkleste (og beste) rundstykker

Oppskrift og foto: Franciska Munck-Johansen

Det er ikke mye som er bedre enn hjemmebakte rundstykker!

Jeg elsker lyden av klokken som tikker når deigen står til heving, og lukten av nystekt bakst som brer seg i hele huset. For ikke å snakke om hvor godt det smaker helt ferskt fra ovnen.

Denne oppskriften er en av mine absolutte favoritter. Enkle ingredienser, ingen knaing, ingen etterheving, ingen utrulling og kjempegode rundstykker - ja takk!

Verdens enkleste (og beste) rundstykker
20 stk

9 dl lillefingervarmt vann
1 pk tørrgjær (eller fersk gjær)
1 ts salt
1 ss sukker
1 dl smeltet smør eller nøytral olje
Mel, kjerner, frø, nøtter, havregryn etc. (Bruk det du har) Hvor mye mel du bruker avhenger av om det er grovt eller fint og hvor mange kjerner, havregryn etc. du tilsetter. Beregn ca. 1200 gram. Tilsett litt etter litt og stopp når du for en forholdsvis fast deig. (Se første bilde).

Bland sammen lunkent vann og gjær. Tilsett resten av ingrediensene.

Jeg pleier å bruke en rimelig müslimiks. 1/3 av den og resten mel (sammalt, rugmel, hvetemel etc).

Bruk det du har og prøv deg litt frem. Jeg synes det blir ekstra godt med solsikkekjerner strødd på toppen.

Bland sammen med en treskje til du får en forholdsvis fast deig. (Se første bilde). Du trenger ikke kna.

Sett deigen til heving i ca 40 minutter et varmt sted. Dekk bollen med et lokk eller plastfilm.

Du trenger ikke etterheve deigen. Bare hell den rett i en langpanne som er dekket med bakepapir. Trykk deigen ut i kantene, (ha evt. på solsikkekjerner), bruk en pizzaskjærer, del deigen opp i 20 ruter, og sett den rett i ovnen.

Stekes ved 200 grader i 10-15 minutter.

Serveres varme rett fra ovnen.

De holder seg ferske lenge, og egner seg også godt til å fryse.

Jeg lager ofte disse på søndagen som brunsj eller ettermiddagskos. Da har vi rundstykker til matpakken i flere dager.

  


4 kommentarer:

  1. Heisann
    Det står ikke i oppskriften hvor mye mel det skal være.
    Håper du vil skrive det for disse kunne jeg ha tenkt å lage.
    Hilsen Sol

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sol
      Da har jeg lagt inn melmengde.
      Ha en fin helg!
      Beste hilsen
      Franciska :-)

      Slett

  2. Har bare noen spørsmål til deg .
    Skal ikke rundstykkene etterheves?
    Det hadde vert fint om du kunne skrevet hvor mye du bruker av hver type mel.
    Har ikke så god erfaring i baking uten nøyaktig oppskrift. (Jeg er nybegynner i baking)

    SvarSlett
  3. Hei Sol
    Nei, du trenger ikke etterheve disse runnstykkene :-)
    En enkel oppskrift er å bruke 4 dl müsli og så tilsette hvetemel til deigen henger godt sammen. Se bilde 1.
    Den kan du variere ved å tilsette andre ting i stedet for müsli.
    Fortell meg gjerne hvordan det gikk.
    Er sikker på at du får det til.
    Beste hilsen
    Franciska :-)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...