onsdag 12. mai 2010

Vakre gamle klokker

Det er noe helt spesielt med de vakre gamle klokkene. Da jeg lagde den siste artikkelen til Vakre Hjem fikk jeg virkelig øynene opp for hvor mye fint man kan lage med gamle klokker. Her får dere et par bilder, resten av artikkelen finner dere i siste nr. av Vakre hjem.


Jo eldre jo bedre. Særlig synes jeg de gamle porselensklokkene er så fine.


Jeg ringte Snella og Petronella, da jeg skulle lage denne artikkelen og spurte om de hadde knapper med motiv fra gamle klokker. Det hadde de ikke. Men sjefknapperen Natascha tente straks på ideen og etter bare en ukes tid hadde de laget en egen liten kolleksjon med klokkeknapper. Helt nydelige spør du meg. Nettsiden deres er absolutt verdt et besøk. Herlig humor har de også. Her er knappene sydd på et par pulsvarmere fra ZanZ.


Det er mye artig man kan lage av gamle klokkeskiver. Disse er i papir og passer fint til en lampeskjerm, er fine å ramme inn eller som pynt i et stilleben. ZanZ selger flere av klokkeskivene som er brukt i artikkelen. 

Er det andre enn jeg som er glad i gamle klokker?

:-)

24 kommentarer:

  1. Helt nydelig ! ♥

    Skal straks ta en tur på zanz, lenge siden
    jeg har vært der nå.

    Ønsker deg en strålende onsdag ! :)

    Klem Anette

    SvarSlett
  2. Hej Fransisca!
    Det er sjovt at se dette indlæg hos dig, for det er ikke længe siden jeg selv var i gang med at pynte op med ure - eller i hvert fald dele af ure. Du kan se lidt her:

    http://lisbethlys.blogspot.com/2010/04/tekniknrd.html

    Der er et billede af mit brune armbånd med månedsviseren fra et armbåndsur (klok). Det er ikke let at se det, hvis man ikke lige ved det, men jeg kunne så godt lide effekten af den runde skive med alle tallene.
    Hav en dejlig dag!
    -LisBeth.

    SvarSlett
  3. Vilka vackra saker det blev av de gamla klockorna. Gillar verkligen idén med knappar som urtavlor!

    SvarSlett
  4. god morgen til deg.
    å ja elsker gamle klokker,så nydelig i vakre hjem ,men elsker jo det bladet ,
    ønsker deg en flott dag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  5. Hei på deg:)
    Gamle klokker er nydelige,likte veldig godt pulsvarmerne.De var vakre.
    Jeg er ferdig med stolene,med trekket jeg fikk av deg.Og de ble så fine,må bare få tak i nagler til å sette rundt kanten.Du har ikke mer av det stoffet til salgs?
    Nå reiser vi til Paris,om to timer.......håper på å finne noen kjempe fine markeder med antikviteter.
    Klem Heidi

    SvarSlett
  6. Jag såg artikeln och föll pladask...... Du är så duktig Franciska och det är en ren fröjd att se och läsa dina reportage. Stannade verkligen till när jag såg knapparna! De är för ljuvliga och jag ska ta och kika in på hemsidan. Är så glad för urtavlan jag köpte av dig, men de där små urtavlorna är svåra att hitta....... Letar och letar, men de kommer väl någon gång!
    Ha en fin helg nu och tack för all inspiration!
    Kram Mia

    SvarSlett
  7. Hej, ja de gamle urskiver er charmerende. Nød at læse din artikel i Vakre Hjem, og ikke mindst at se de nydelige billeder. Jeg siger det igen - du er super dygtig! Ha' en dejlig dag i det norske (i Danmark regner det...). Knus; Heidi

    SvarSlett
  8. Synes den siste utgavne av Vakre hjem var spesielt fin...og slike gamle urskiver er bare utrolig fine!! Så de knappene hos S&P,og så fint det ble mot strikk!!
    Ha en fin dag♥
    Anette

    SvarSlett
  9. Hei hei.
    Jeg så den reportasjen og var fasinert jeg også. Lekre urskiver.
    Men jeg ble også veldig fasinert av bloggen din, så masse lekkert. Her kunne jeg sikkert sittet i timevis og drømt meg bort. Jeg la meg selvfølgelig til som følger, for dette vil jeg se mere av. Gleder meg alerede.
    Ha en fortsatt fin dag.
    :) Susanne

    SvarSlett
  10. Hei på deg! Kom plutselig over bloggen din, og for en nydelig blogg du har. Legger meg til som følger, for her kan jeg hente masse tips.
    Sees forhåpentligvis på tirsdag!
    Ha en fortsatt herlig uke, og god 17 mai!

    Stor klem fra May-Kristin

    SvarSlett
  11. Hei! Måtte innom og sjå kva du har lagt ut i det siste :) Merker det blir mindre blogging, når lyset ute kjem for fullt! :) Urskiver og klokker er kjempefint! Ynskjer meg nokre slike! Laga meg ein collage i eit gamalt vindu tidlegare i veka, med bilder av urskiver. Vakkert! Veldig fin reportasje i Vakre Hjem & I.!

    Ha ein flott onsdag!
    Klem frå Elin :)

    SvarSlett
  12. Jeg elsker klokker!!

    Klem Madelén

    SvarSlett
  13. Nice thes clocks !! i love that lamp !!!

    Have a nice evening Franciska !! hugs from Ria

    SvarSlett
  14. Herlig inspirasjon, Franciska!! Klem, Laila

    SvarSlett
  15. Flotte bilder, du er til stor inspirasjon :) tror jeg må kjøpe noen av de klokkeknappene. Kanskje du kan hjelpe meg med noen klokkeknotter jeg leter etter. Jeg har sett disse utrolig vakre knottene med klokke på, men finner ikke ut hvem som selger dem.

    SvarSlett
  16. Hei Anne Lavendel

    Klokkeknottene er helt nydelige. Jeg har de selv på et vitrineskap. Det er Palma som har produsert dem. De kan kjøpes hos Sanselig Interiør på Ski. www.sanselig.no.

    Beste hilsen Franciska :-)

    SvarSlett
  17. Jeg leste den artikkelen jeg også. Så mye fint man kan lage, ja. Men de pulsvarmerne var jo utrolig fine med de knappene da!
    God klem fra Line

    SvarSlett
  18. Hei hei
    Supert, nå fikk jeg fakturaen, blir betalt på fredag:)
    Jeg har ødelagt ikke mindre enn 2 klokker på grunn av dette innlegget. Veldig inspirerende. Rev ut ur skivene av klokkene å kopierte dem slik at jeg kan bruke dem både på strykemerker og til papirhobby.
    Ha en nydelig kveld. Klem fra Elin:)

    SvarSlett
  19. Hej
    fin blogg du har,jag gillar också urtavlor så himla dekorativt.
    Kram o ha det så gott.
    ninni

    SvarSlett
  20. Helt nydelige! Og for en god ide med klokkeknapper!!;) Ha en flott 17.maihelg:) - Heidi

    SvarSlett
  21. Klokkeknapper! Det har jeg aldri sett før, men det var utrolig dekorativt og stilig! Kjempeide! :)

    SvarSlett
  22. Klockor är fantastiskt vackert att använda i sin inredning...
    Hoppas att du får en go helg.
    Kram Maria

    SvarSlett
  23. Tusen takk for hjelpen. Klokkeknottene er nå bestilt hos Sanselig Interiør :)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...