mandag 10. september 2012

Verdens enkleste og beste syltetøy!

Jeg har fått helt dilla på plommesyltetøy!

Da jeg skulle lage en artikkel om plommer til Vakre Hjem (som forresten er i dette nr. av bladet), laget jeg plommesyltetøy med vaniljestang for første gang. 

Jeg har aldri helt hatt sansen for plommer i syltetøy, men dette ble bare helt utrolig godt! Jeg har akkurat laget en ny runde med syltetøy og har lyst til å dele oppskriften med dere. Super enkelt er det også, for man koker plommene med skall, så det er både enkelt og raskt.

Jeg bruker syltetøyet på kefir. - Kjempegodt!



Plommesyltetøy med vanilje
1 kg plommer
400–500 g sukker
3 vaniljestenger

Vask plommene, skjær de i mindre biter og ta bort stein. 

Gi plommene et oppkok og tilsett sukker og vaniljestang som er delt og skåret i to. Rør godt og la syltetøyet koke på nytt til sukkeret og plommene er oppløst.

Hell straks syltetøyet over i steriliserte glass (se under). Sett straks på lokk.

Slik steriliserer du glass på en enkel måte:
Plasser rengjort glass og lokk i ovn som er forvarmet til 100 grader. La glassene stå i minimum 10 minutter, og du har steriliserte glass som gir god holdbarhet til syltetøyet ditt.

Syltetøyet er også kjempegodt å bruke til tilslørte plommedamer. Slenger med oppskriften på det også:


Tilslørte plommedamer
4 porsjoner
  
10 stk. kavring
4 ss sukker
½ ts kanel

3 dl kremfløte
1 ts vaniljesukker

4 dl plommesyltetøy

Knus kavringene og bland med sukker og kanel. Stekes i tørr stekepanne til kavringene tar farge (noen få minutter). Sett til side og avkjøl.

Visp kremfløte med vaniljesukker til en luftig krem. Anrettes lag på lag i høye glass med krem toppet med et dryss av kavring.

Serveres nylaget.

6 kommentarer:

  1. Både så og hørtes godt ut:)
    Ha en herlig dag

    Klem Merete

    SvarSlett
  2. Helt enig med Merete, dette både så og hørtes kjempedeilig ut. Også ser det lett å lage ut og det liker jeg. Har alltid sett for meg at sylting er både rotete og tidkrevende, men denne oppskriften ga meg faktisk lyst til å forsøke. Tusen takk for et godt tips og fine bilder :)

    Ønsker deg en fortsatt fin mandag :)

    SvarSlett
  3. Nammis......Det så jo bare aldeles nydelig ut :))
    Takk for både ideen og oppskriften.
    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  4. Mmmm... Må i butikken og se om de har plommer! :)

    Så veldig godt ut! Og kjekt å ha til å lage en sånn kjapp dessert også... :)

    Ha en nydelig dag!

    Klem
    Vibeke

    SvarSlett
  5. Her har jeg også fått dilla på plommesyltetøy og har faktisk laget 6 kg syltetøy og 1 kg plommechutney! Her ble syltetøyet laget med kanelstenger som også smakte kjempegodt. Jeg prøvde forresten plommekompotten din fra siste nummer av Vakre Hjem & Interiør og den var kjempegod. Det smakte akkurat som jeg husker fra bestemors dessert etter en god hjemmelaget lapskaus-middag :-) Tror mamma og svigermor også ble tatt noen år tilbake. Det blir garantert både syltetøy og kompott til neste år også ;-)

    Klem
    Netta

    SvarSlett
  6. Ja, dette må bare prøves. Ser kjempegodt ut!
    Jeg har heller ikke vært noen plommeelsker men jeg får gi plommene en ny sjanse til å imponere meg.
    Ha en fin, fin høst!
    Mette

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...