lørdag 18. april 2015

Fantastisk godt og sunt brød!


Terje, som har bloggen Nettbakeren, er en av mine favorittbakere! Han har ikke bare helt fantastiske oppskrifter, men han er også både positiv og dyktig, og så baker han med hjertet. Det er umulig å ikke bli smittet av entusiasmen hans. 

Han har laget et helt fantastisk brød, som ikke bare smaker godt, men som også er sunt. Det må dere bare prøve!

Her får dere oppskriften:

Terjes Slankebrød (2 brød)
  • 450 gram hvetemel
  • 100 gram sammalt hvete finmalt
  • 100 gram sammalt hvete grovmalt
  • 100 gram siktet rugmel
  • 100 gram havregryn
  • 100 gram solsikkefrø
  • 100 gram sesamfrø
  • 10 gram salt
  • 50 gram olje (solsikkeolje)
  • 50 gram gjær
  • 550 gram vann
Vei opp alle råvarene, det tørre først, legg gjær oppå og hell over lunket vann. 
Jeg bruker alltid fersk gjær, det er den blåe pakken. Og styr langt unna de andre produktene fra Idun som disse ferskere bakst….hvordan kan bakst bli bedre eller ferskere enn dette? Jeg elter deigen sammen i min Kenwood cooking chef, Im in love with it. Men det går helt fint å elte denne for hånd også. 

Bruk alltid fingervarmt vann, minst 37 grader, da koser gjæren seg. Alt blandes sammen, og eltes i ca 10 minutter. Jeg sier til deigen blir klatt og smidig. Du kjenner når den er ferdig. I denne deigen bruker jeg olje, den blir så saftig og god med solsikkeolje – men bruk den oljen du har. Alt unntatt olivenolje, det setter litt mye sterk smak på dette brødet. Nå må deigen hvile seg i minst 30 minutter. Bare la den kose seg på et lunt sted og heve til dobbel størrelse. 

Form deigen til to brød. Legg de i brødformer, dekk med plastfilm og la de etterheve i minst 45 minutter eller ca dobbelt størrelse. Det skal bli stort og luftig. Dette brødet er ganske grovt så det trenger god etterheving.   

Jeg heller litt havregryn på et bakepapir og pensler brødene med vann og så ruller jeg den over. Da sitter havregrynene så godt på

Stekes i 40 minutter på 220 grader. (Tips: Spray brødene med litt vann. Sett dem i ovnen på 250 grader og skru ned temperaturen til 220 grader, stek da i 40 minutter til de blir gylne og gjennomstekte.

Blir så saftige og gode. Dette er bare så godt til salat, ost eller noe deilig sommerpålegg. 

Du finner flere gode oppskrifter fra Terje HER.



Ukens favoritt oppskrift er en liten miniserie hvor jeg velger ut særlig inspirerende oppskrifter, fra mine favoritt matsider, blogger og blader.


2 kommentarer:

  1. Gott! Det receptet måste jag testa...tusen tack!
    Ha en härlig helg!
    Varm vårkram,
    Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre Titti! Ha en strålende helg du også! :-) Klem Franciska :-)

      Slett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...