mandag 5. august 2013

Viktig advarsel! Slik unngår du å bli lurt når du handler på nett!

Det er lett å la seg friste av gode tilbud på nettet og jeg er selv en av de som liker et godt tilbud.

I går søkte jeg på "design møbler" og kom tilfeldig over disse fine møblene fra Infurn.com til utrolig gode priser.

Egget til bare 3.200,- for eksempel og gratis frakt! 

For godt til å være sant? 



Vel, jeg bestemte meg for å undersøke litt...

Jeg googlet "erfaringer med Infurn". Det som møtte meg var, ikke overraskende, en lang rekke av kjøpere, som fortalte at de hadde blitt svindlet. De hadde betalt inn penger, men aldri mottatt møblene de hadde bestilt. Noen få hadde fått møbler i svært dårlig kvalitet som hadde andre farger og så helt annerledes ut enn bildene. Noen hadde ventet opp i mot ett år og mange hadde sendt mengder av mail og prøvd å få tak i dem på telefon uten hell. Pengene var tapt.

Det er mange seriøse bedrifter som selger produkter på nett. Jeg har selv handlet hundrevis av ganger på E-bay og andre steder, men det er også noen man bør styre langt unna.

Her er tre gode regler:

1. Sjekk alltid hvem du handler med
Google for eksempel med disse søkeordene: "noen erfaringer med xxxxxx" eller "reviews from xxxxx". Du kan også sjekke Trustpilot, som er sted hvor kunder kan dele erfaringene sine. Det kan også lønne seg å handle med kjennte store firmaer.

2. Betal med paypal eller kredittkort
Paypal er en genial løsning som fungerer som en forsikring for det du kjøper. Hvis du ikke får det du skal ha, får du kort fortalt, pengene igjen.
Betaler du med kredittkort trekkes ikke kjøpesummen direkte fra din personlige konto, men det er kredittkortselskapet som betaler nettbutikken. Det gjør at det blir en sak mellom kredittkortselskapet og nettbutikken, ikke mellom deg og nettbutikken. Husk at flere visakort er debetkort ikke kredittkort.

3. Bruk sunn fornuft
Hvis det høres for godt ut til å være sant, så er det ofte det. Ekstremt billige priser på merkevarer er et dårlig tegn. Det samme er dårlig språk på nettsiden og "alt for proffe" sider som lover for mye.

Noen som har erfaringer, gode eller dårlige med å handle på nett?

7 kommentarer:

  1. Hei!
    Ja, det er viktig å være på vakt, og undersøke FØR man handler! Takk for tipset om Trustpilot - de hadde jeg ikke hørt om! Jeg har nok holdt meg mest til kjente aktører, og har derfor ikke opplevd å bli lurt. Men handler man med PayPal eller VISA, så er det jo en sikkerhet i seg selv i det.

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  2. Veldig viktig å passe på ;)

    SvarSlett
  3. Hei! Takk for tips! Fikk litt angst der et øyeblikk da jeg skal bestille en lampe på Interior Addict og har ikke sjekket på forhånd. Det gjorde jeg nå, og alle reviews var bra. Men poenget ditt er jo veldig viktig - SJEKK litt rundt - det koster intet og er gjort på noen tastetrykk! (På Interior Addict er det forøvrig minus 35prosent på alt tom ikveld. Vet ikke om det kun gjelder oss som får nyhetsbrev. Såvidt jeg kan se har de et veldig stort utvalg av både møbler og lamper.)
    Mvh Agnete

    SvarSlett
  4. Har gått i fella med infurn selv... Det værste var at jeg klaget til kundeservice flere ganger, og de svarte... De lovte å sende varene fortest mulig, men de kom aldri...

    SvarSlett
  5. Jeg bestilte en Poul Henningsen Artichoke Lampe fra Infurn den 26.03 i år og har fortsatt ikke mottatt denne. Jeg ble egentlig fort mistenksom da de tilbakemeldte leveringstid i august og siden har tiden gått uten noe annet enn lovnader om at varene var ventet til hovedlager eller kommet til hovedlager og ville være hos meg innen 3 uker osv. osv. Nå har de på nytt fått en klar og tydelig henvendelse fra meg og så får vi se hva de kommer opp med denne gangen. Beløpet var de imidlertid raske med å trekke fra kortet mitt :-(

    I mellomtiden bestilte jeg samme lampe fra NLINI.NO og da tok det kun minutter før jeg fikk forhåndsmelding fra DHL med sporingsnummer og det hele. Dagen etter var lampen på vei fra England og levert på døren et par dager senere.

    SvarSlett
  6. IKKE kjøp hos http://infurn.com/ Har bestilt siden MAI.ikke fått varer, eller pengene tilbake!

    SvarSlett
  7. Det samme har skjedd med meg - kjøpte i juni 2013 og fortsatt ikke fått varer eller penger tilbake men de har delvis svart på mail og telefonhenvendelser og sagt at de skal sende så fort som mulig. Meldt dem til forbrukerrådet i dag etter null tilbakemelding etter at jeg ba om å heve kjøpet.

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...