fredag 17. oktober 2014

Saftig og enkel eplekake

Oppskrift på Eplekake i liten langpanne

I dag 17. oktober, er det den store epledagen! Hva passer vel bedre enn at vi feirer med en oppskrift på en skikkelig god og enkel eplekake? Denne er fra Tine.no.

Saftig og enkel eplekake

4 syrlige epler
2 egg
150 g sukker
50 g smeltet meierismør
3/4 dl melk gjerne helmelk
150 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 1/2 ts malt kanel

Tilbehør:
Vaniljeis eller krem

Til denne eplekaken trenger du en liten langpanne, ca. 22 x 30 cm eller en rund form ca. 23 cm i diameter. Du kan også doble oppskriften og lage den i stor langpanne.

Forvarm stekeovnen til 200 °C. 

Skrell epler og ta ut kjernehus. Skjær eplene i båter og legg dem i kaldt vann.

Visp egg og sukker til en luftig eggedosis. Bland smør og melk og visp blandingen i eggedosisen. Bland mel og bakepulver og rør det inn til slutt.

Hell deigen i smurt langpanne eller kledd med bakepapir. Dryss 1 ts kanel over deigen.

Hell vannet av eplebåtene og legg dem "takstens-lagt" på deigen og dryss over resten av kanelen. Stek eplekaken midt i ovnen i ca. 30-35 minutter.

Server gjerne lun med vaniljeis eller pisket krem.

Egner seg godt til frysing.



2 kommentarer:

  1. Tusen takk for fine oppskrifter. Tenker jeg skal prøve meg på en av dem nå. Spennende. Jeg har en samboer som elsker eplekaker. (Jeg gjør det jeg også, men mye lettere å si at jeg baker for ham ����).

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Høres ut som en veldig god unnskyldning! :-)

      Slett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...