onsdag 6. mars 2013

Fototips! Slik tar du gode bilder av interiør!

Jeg blir ofte spurt om fototips når det gjelder å ta interiørbilder. Her får dere derfor de beste tipsene mine! Bare spør hvis det er noe dere lurer på :-)
  1. LYS, LYS, LYS. Den største utfordringen (særlig på vinteren) er å få nok lys, fotografér derfor helst midt på dagen og på dager hvor det er lyst ute, ellers er det svært vanskelig å få gode bilder.
  2. Bruk stativ eller hvil kameraet på en stolrygg en trekasse eller noe annet som står støtt. Da får du skarpe og fine bilder, også selv om lyset ikke er det beste.
  3. UNNGÅ BLITS! Blitsen som sitter på kameraet er ubrukelig når det gjelder å ta gode interiørbilder. Dagslys gir alltid bedre bilder.
  4. Bruk minst mulig elektrisk lys. Det er ikke enkelt på vinteren, men det gir ikke særlig pene gule flekker på bildene. Et triks er å ha elektrisk lys på bak deg, men ikke i motivet. Ellers ha så lite elektrisk lys som du kan. 
  5. Flytt tingene til vinduet. Hvis du skal ta bilder av mindre gjenstander kan det lønne seg å flytte de bort til vinduet for å få bedre lys. Sørg for å ha ryggen til vinduet, da slipper du motlys.
  6. Gå ned i høyden! Samme hvilken årstid du tar bilder på er dette et godt tips. De fleste tar bilder stående og får et rart perspektiv i bildene. Gå ned i kne, da får du riktig vinkel.
  7. Finn en fin  komposisjon. Se i linsen og tenk "postkort". Ofte kan det være nok å flytte litt på ting.
  8. Ta flere bilder av samme motiv og velg ut det beste. Det skal mye til å få et blinkskudd på første forsøk.
Lykke til!

Bildet er tatt av Celina på rommet hennes. I denne kroken er det ganske mørkt, men ved å ta bildet midt på dagen på en lys dag, slapp jeg å bruke blits eller elektrisk lys. Jeg står omtrent på knærne for å få riktig høyde og bruker stativ for å få bildet skarpt uten å måtte bruke høy ISO.

11 kommentarer:

  1. Takk for tips :)
    Liker og ta bilder, ikke så lett om vinteren inne....
    :)

    Ha en fin dag, klem :)

    SvarSlett
  2. Tak for gode råd!

    SvarSlett
  3. Hei høpp!

    Takk for gode tips som jeg skal
    ta med meg videre:)

    Nyt DAGEN!

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  4. Takk for tips - skal prøves!

    SvarSlett
  5. Takk for gode råd..Spesielt det å sette seg ned. Glemmer det fort av;) Har faktisk kjøpt meg stativ..men det har ikke blitt mye brukt!:/ Skal bli flinkere:)

    SvarSlett
  6. Takk for gode tips! Ha en fin kveld videre;)

    SvarSlett
  7. Takk for gode tips!:)er jammen ikke alltid lett å få tatt gode bilder nei:) Men ser veldig forskjell når man tar i dagslys:)Noe som blir bare lettere nå fremover:)Ha en flott kveld:)Klem:)

    SvarSlett
  8. Tusen takk Franciska, for flotte tips. Ha en fortsatt fin kveld! Hilsen Gitte hos Fru Dahl:-)

    SvarSlett
  9. Tusen takk for gode tips!! :)

    SvarSlett
  10. Takk for supert tips! Dette har jeg lurt på så lenge. Da er det bare å ta frem stativet, og prise dagslyset som er på tur tilbake!

    Ønsker deg og dine en riktig god helg!

    Hilsen Tine

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...