søndag 10. mars 2013

Påskekos og verdens beste ostehorn

I påsken eller i ukene før påske er det koselige å invitere til litt påskekos!

Finn frem det du har av hobbyting eller ta en tur på hobbybutikken og inviter noen gode venninner med barn! Du kan også be alle om å ta med litt hver.


Litt påskegodt på bordet hører med, men ellers er det ikke mye tid til å spise når man holder på. Ostehorn synes jeg er perfekte å servere. De er enkle å lage, smaker helt nydelig, lukter godt og alle liker dem.

Jeg fikk denne oppskriften for mange år siden og de blir alltid store, luftige og kjempegode. En av de oppskriftene man alltid lykkes med. Jeg har derfor lyst til å dele oppskriften med dere:


Verdens beste ostehorn:
Til 3 brett med horn (24 stk)

1 liter lettmelk
200 g smør
2 pakker gjær (helst fersk, men tørgjær kan også brukes)
1 ts salt
2 ss sukker
Mel til deigen henger godt sammen ca. 22 dl.
Revet ost (Norvegia, Jarlsberg eller lign.)
egg til pensling

Smelt smøret i en kasserolle. Tilsett melken. Varm opp til det er fingervarmt. 
Ha smuldret gjær, sukker og salt i en bakebolle. Tilsett den varme melkeblandingen. Rør til gjæren er oppløst og tilsett mel, litt og litt til du får en fast deig. 

La deigen heve under lokk et varmt sted i ca. 40 minutter.

Del deigen i tre like store deler. Kjevle ut til en stor sirkel og del opp i 8 trekanter. Bruk gjerne pizzahjul til å dele opp deigen.

Ha godt med revet ost på hver trekant og rull sammen til horn. 

La hornene heve i ca. 40 minutter. Pensle med sammenpisket egg. Ha evt. litt ost på toppen av ostehornene. Eller dryss med sesamfrø hvis du liker det.

Stekes ved 220 grader, midt i ovnen ca. 10 minutter.

Serveres lune.

Egner seg godt til frysing. Varmes i ovnen før servering.

9 kommentarer:

  1. Kjempefin ide å ha påskehobbyverksted :) vi gjorde det før jul, er kjempekoselig :) de ostehornene så veldig deilig ut :)

    SvarSlett
  2. Koselig med påskeverksted og de ostehornene ser deilige ut :) Takk for gode tips :)

    Ha en fin kveld :)
    Klemmer fra Lite hi

    SvarSlett
  3. Mmmm de hornene så deilige ut, skal prøves :)

    Lisbeth ;)

    SvarSlett
  4. Har prøvet dem med marcipan, chokolade og syltetøj men aldrig med ost, lyder spændende!

    Helle:)

    SvarSlett
  5. Må prøves! Har planer om påskeverksted jeg også, koselig ;-)

    SvarSlett
  6. se inne hos meg i dag... tips til hvordan du kan "påske" til ostehornene dine.... som by the way... MÅ prøves... nam!!

    Klems Diana.

    SvarSlett
  7. Takk for tipset! Disse skal nok noen bli overrasket med neste helg :)

    SvarSlett
  8. ostehorn hørtes godt ut
    disse må jeg prøve

    jeg jobber forresten med et inspirasjonsinnlegg om påskeverksted eggpynting :)
    morsomt! blir vel ferdig en av dagene nå.

    fin mandag til deg
    klem fra
    Åpent^hus

    SvarSlett
  9. ostehorn hørtes godt ut
    disse må jeg prøve

    jeg jobber forresten med et inspirasjonsinnlegg om påskeverksted eggpynting :)
    morsomt! blir vel ferdig en av dagene nå.

    fin mandag til deg
    klem fra
    Åpent^hus

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...