lørdag 12. september 2015

Verdens beste Focaccia!

Foto: Franciska Munck-Johansen

Man ser ofte oppskrifter der det står Verdens beste, men denne oppskriften på Focaccia er virkelig helt fantastisk god. Jeg har bakt den mange ganger og den blir like god hver gang! Kan absolutt anbefales!

Jeg fant den på Stines Hverdag og jeg har fått hennes tillatelse til å gi den videre til dere. Jeg har delt oppskriften før, men den er så god at jeg bare må dele den igjen.

Her får dere oppskriften:

Verdens beste Foccacia

Deig
1 pakke finbakst eller hvetemel (1kg)
1 pakke fersk gjær (tørrgjær kan også brukes)
2-3 ss sukker eller honning
Salt
Litt chilipulver
Vann (ca 9 dl)
2 never saftige, soltørkede tomater

Oljeblanding
1 1/2 dl olivenolje
2-3 fedd hvitløk
1 ts timian
1 ts rosmarin
1 ts basilikum
1 ts oregano
Fingersalt, gjerne Maldon eller salt fra saltkvern

Foccacia med soltørkede tomater

Bland sammen mel, gjær, sukker eller honning, salt og chili, og tilsett vann. (Deigen skal være klissete) Finhakk tomatene og rør godt inn. Heves 1 time under tildekking. Ha olivenoljen i en bolle. Press hvitløk og tilsett krydder i oljen. Rør rundt og la det stå mens deigen hever. Slå deigen ned og press ut all luft. Deigen er seig og klissete, og det er helt riktig. Dekk en langpanne med bakepapir og fordel deigen utover. Hev et kvarter under tildekking.

Foccacia klar for steking

Bruk fingrene til å stikke hull i deigen.

Tips: For at ikke deigen skal klistre seg til fingrene, er det lurt å dyppe dem i olje først.Hev en time til under tildekking. Slå over oljeblandingen og pass på at hullene fylles opp med olje. Dryss eller kvern salt over deigen.

Stekes på 200 grader i 15 minutter til det har fått en gylden skorpe.La brødet hvile litt før servering.



Halvparten av tomatene kan eventuelt erstattes med oliven, hvis du liker det. Prøv deg frem og finn din favoritt.


Mmm... kos dere!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...