mandag 3. desember 2012

Har endelig innsett at jeg ikke trenger gjøre ALT!

Jeg har endelig innset at jeg ikke trenger å gjøre ALT jeg tenker kan være moro, fint eller hyggelig! Jeg trenger ikke si ja til absolutt ALLE julebord og ALLE julearrangementer (og jeg trenger ikke vaske mer enn jeg pleier heller)! Det er så mye som er hyggelig, men det kan fort bli for mye av det gode.

I år skal jeg være med på mindre ting. Jeg har sagt nei til mye, og vil i stedet bruke tiden på å gjøre hyggelige utvalgte ting med barna og familien. Ting som ikke tapper oss for krefter, men som gir god og koselig julestemning. 

Jo, da jeg vet at man ikke kan si nei til alt. :-) (Sto frivillig 5 timer i går på Celinas skoles julemarked), men fordi jeg har sagt nei til så mye annet, så var det egentlig en veldig koselig opplevelse som ga mye julestemning.

Vi stoppet for et par år siden å gi gaver til de voksne og sluttet med gaver fra nissen fra låven og nissen fra lia, til og fra venners barn etc. Før pakket vi opp gaver til langt på natt, i dag har vi mer enn nok gaver, men tid til å kose oss sammen også. Det føles som en stor lettelse og det har ikke minst gitt oss alle mye mer tid siden vi slipper å finne og kjøpe 15 -20 gaver hver. 

For en gang skyld føler jeg at jeg er i god tid og kan kose meg i førjulstiden. Det føles veldig godt. :-)

Andre som har gode ideer til hvordan man kan ha det litt roligere i desember?

Ønsker dere alle en herlig (og rolig) førjulstid! :-)

Nå i helgen har vi pyntet (ferdigkjøpte) pepperkakehjerter til adventskalender. Enkelt men veldig koselig :-)






13 kommentarer:

  1. Herlig stemmningsfulle bilder som oser koselig jul :) Enig med deg, man skal bruke denne koselige tiden til koselig ting som gir og ikke tar energi :) Huset trenger ikke vaskes i alle kroker og skap, gavene trenger ikke overgå fjorårets og man må ikke være med på alle arrangementer! Vanskelig å begrense seg men man har igjen for det når julen ringes inn og energien er på topp :)

    Ønsker deg en fin førjulstid :)
    Klem

    SvarSlett
  2. Høres ut som du har gjort et godt valg !!
    Det trenger ikke bli stress og heller ikke kjøpegalskap hviss en velger det bort :)

    Vasking i alle kroker gjør jeg ikke til jul, men litt nærmere våren.
    Baking av 7 sorter gjør jeg heller ikke.
    Må si som min svigerfar sa for noen år siden: Bær inn og bær ut kaker :)))
    Nei da er det bedre å lage noe som en liker og ikke bare må lage for at det er jul :)))

    Koselige bilder av kreative skjønne barn :)))
    Kjekt når de kan hjelpe til.

    Ha en strålende desember uke
    Klem Heidi

    SvarSlett
  3. Lyder meget fornuftigt, vi er jo også kun mennesker og er nok meget hyggeligere at være sammen med, hvis vi gear lidt ned, vi når det nok alligevel...

    Det ser så hyggeligt ud og dejligt med glade unger <3

    Ha´en dejlig dag

    Knus Susi

    SvarSlett
  4. Har selv lidt af alvorlig stress og især julen med butik var desværre også en tid hvor jeg følte der var en masse der skal leves op til, for at familie og butik skulle hænge sammen. I dag er butikken solgt, og jeg har skruet ambitionerne helt ned og det eneste der er i fokus hos mig er ro og hygge. Jeg er stadig af natur meget impulsiv og vil stadig gerne det hele, men i dag tænker jeg over om det jeg kaster mig ud i har med ”ro og hygge” at gøre. Hvis ikke, så droppe jeg det. Også hjemmet er jeg mere afslappet med. Det behøver jo ikke at være pinligt rent og der er så meget der kan vente og jeg bruger i stedet tid på mig selv og børnene og ikke mindst, tager billeder til bloggen de dage hvor den har stået på ekstra rengøring. Håber du nyder din december. :-)
    Klem Birgitte

    SvarSlett
  5. Owww so nice Franciska !!...love from me...xxx...

    SvarSlett
  6. Høres utrolig fornuftig ut:) man må ikke ha det som alle andre har eller gjør. Det viktigste er å være sammen og kose seg og ikke minst ta vare på hverandre:)
    Nydelige bilder og herlig vegg med pepperkaker:)
    Klem Merete

    SvarSlett
  7. Så fornuftig:))
    Man gjør sånn som det passer seg selv best:)
    Fine pepperkaker dere har pyntet ♥ og søøøte barn:)

    SvarSlett
  8. Har kommet til samme konklusjon:-) I år har jeg vært produsent for barneteater istedet for å stresse med vasking og baking. Mye mer givende å tilbringe kveldene sammen med sønnen og en stor gjeng barn enn å løpe rundt med vaskefilla. Litt rydding kan vi ta i romjula, da har vi jo fri:-) Førjulshilsen fra Maratonjenta!

    SvarSlett
  9. Kloke ord du skriver, jeg er veldig enig.

    SvarSlett
  10. Heia, så kloke ord, er enig med dæ , det er bare tull med gaver fra preti og kreti, kos og fsmilie er viktigst i jule stria, og få være ilamme sine kjære og gjøre jueforbredelsene ilag, sonn som du viser her :)
    Fine bilder av de skjønne ungene dine.

    Ha ei fin advent uke, hilsen Lisbeth :D

    SvarSlett
  11. ja, jag försöker med att styra upp julen från alla måsten...julen skall inte vara en tid av stress utan en tid av gemenskap och frid...jättefin pepparkakskalender ni gjorde...kramis semlan

    SvarSlett
  12. jeg lurer litt på hvor du fikk tak i de pepperkakehjertene med hull i jeg.....

    SvarSlett
    Svar
    1. De kjøpte jeg i Sverige :-) Men tror også de fås i Norge :-)

      Slett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...