søndag 23. desember 2012

Verdens beste julegrøt lager du under dynen!

Vil du unngå julegrøt som brenner seg? Da er dette oppskriften for deg!

Hver jul fant mormor og morfar julegrøten frem under dynen og den var like god hvert år.

Julegrøt til 4 personer:

4 dl vann
1 1/2 dl risgryn
1 liter helmelk
1 ts salt
1 ts vaniljesukker eller 1 vaniljestang

Ha vann og risgrynn i en stor gryte. Kokes i ca 10 minutter uten lokk.
Ha i melken  og resten av ingrediensene. Kok opp til melken akkurat koker. Sett på lokk og pakk inn i aviser og et teppe eller lignende. Plasser grøten under dynen. La den stå i 3 - 4 timer og du har garantert god grøt som ikke blir brent!

Serveres med sukker, kanel og smørøye.

Tips! Hvis du har mindre god tid kan du sette grøten i stekeovnen på 100 grader i stedet for under dyna. Da får du også perfekt grøt, men det tar bare ca. 2 timer.
Foto: Tine.no

11 kommentarer:

  1. Kanskje det hadde vore moko å prøvd ?
    Ønsker deg og dine ei fredelig julehøgtid
    God Jul !
    Mvh
    Janne

    SvarSlett
  2. Ja det er en veldig grei måte å lage grøt på.
    I dag satte jeg grøtkjelen i stekovnen på 50 grader
    og lot dens stå der mye av dagen.
    Smakte kjempegodt. Gir grøten et lite oppkok etterpå
    Og evt. sper den litt mer.
    ha ei god jul :)

    SvarSlett
  3. •°*”˜˜”*°•★ Merry ★ ★ Christmas ★ •°*”˜˜”*°•


    ♥ Patricia

    SvarSlett
  4. Go jul..och det sättet må ja nog prova;).. Pia

    SvarSlett
  5. Ønsker deg og dine en
    riktig god jul:)

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  6. NAM NAM denne så god ut!
    God jul til deg og dine!
    Alltid så kos å lese bloggen din, du er til stor inspirasjon!
    Juleklem fra Hege

    SvarSlett
  7. Det tipset skal jeg huske!!

    Ha noen flotte romjulsdager:)
    Klem Linda

    SvarSlett
  8. God jul til deg, Franciska:) Jeg ble så inspirert av boka di, Sanselig Jul. Derfor pyntet jeg julebordet mitt slik: http://tantetraad.blogspot.no/2012/12/romjul.html. Boka har jeg kost meg mye med, den har jeg sitti å bladd i mange ganger.

    Klem Eli

    SvarSlett
  9. God jul kjære du! Jeg har ikke fått kjøpt boken din enda,men det skal jeg gjøre. Gleder meg til å lese den. Håper vi sees i 2013.

    Klem evy

    SvarSlett
  10. Tusen takk for alle de koselige hilsene deres!

    Ønsker deree alt det beste for det nye året!

    Bloggklem

    Franciska :-)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...