mandag 6. juli 2015

En helt uvirkelig dag! - bli med meg backstage på Kakekrigen!



For nesten nøyaktig et år siden sto jeg, nervøs, spent og sliten i Kakekrigens studio. Jeg hadde akkurat bakt meg gjennom en 3 etasjers bryllupskake på bare to timer og skjønner fortsatt ikke hvordan vi faktisk fikk det til! Det skal nesten ikke være mulig! TO TIMER!!! Følelsen var derfor utrolig god. Jeg klarte å bli ferdig og kunne presentere en kake jeg virkelig var fornøyd med.

Når man baker er det langt fra alt som går som det skal, og særlig ikke når tiden er så knapp og når man ikke er på eget kjøkken, og når man hele tiden blir snakket til og får kameraer opp i ansiktet! Men denne dagen følte jeg virkelig at alt stemte. Alle smakene var akkurat slik jeg ville ha dem. Jeg smakte mye underveis og denne dagen klaffet alt. I hvert fall smaksmessig. At rosene jeg hadde bestilt viste seg å være fire ganger større og kaken nesten druknet i blomster får ikke hjelpe, dette er uten tvil den beste kaken jeg noen gang har laget!

Da vi sto og ventet på å få dommen var vi alle tre uten tvil nervøse, for det er mange mange timer med planlegging, prøving, feiling, baking, pynting etc. som ligger bak og alle tre hadde virkelig lyst til å stå igjen til slutt. Jeg følte da vi sto der at alle tre hadde like stor sjanse for å vinne og jeg skulle ønske det ikke var en konkurranse og at vi i stedet bare kunne ha delt premien. Men det gikk jo ikke, så her var det bare å fortsette å krysse fingrene. 

Da Fridtjof endelig satte i gang og sa: "Og vinneren er..."

Har jeg aldri opplevd så lang pause. Det føltes som om vi sto der i evigheter og jeg kunne nesten ikke tro mine egne ører, da navnet mitt ble ropt opp.

Alle kom rundt meg og gratulerte og jeg fikk også en god prat med Monica og Lars og resten av den fine gjengen som jobber med Kakekrigen. Det er mer enn 30 personer som står bak.

Men det var også en veldig rar dag! Helt uvirkelig egentlig! Jeg sto opp før seks og resten av dagen gikk i ett. Det blir tatt opp to dager om gangen i Kakekrigen, vi startet derfor med å bake til dag 3 på formiddagen, og etter en rask lunsj var det i gang igjen med bryllupskake. Ikke rart man blir sliten!

Etter å ha pakket sammen alle tingene mine, satt jeg i bilen og skjønte nesten ikke hva som hadde skjedd. Klokken hadde blitt mer enn åtte på kvelden og jeg ringte hjem og fortalte hvordan det hadde gått. Jubelen sto i taket og særlig barna var overlykkelige! Det er jo full taushetsplikt, men noen måtte jeg jo fortelle dette til og de klarte utrolig nok å holde det hemmelig i mer enn et halvt år! Ikke verst for to elleveåringer.

Jeg trener fast to timer hver tirsdags kveld med dansegruppen min, og siden det var tirsdag dro jeg like gjerne på trening. Jeg var egentlig så sliten at jeg var mest fristet til å dra hjem, men det var en deilig sommerkveld og det var helt fantastisk å få brukt kroppen på en god måte og få danset bort stress og høye skuldre!

Da jeg kom ut i bilen igjen så jeg den store blomsterbuketten og jeg kunne nesten ikke tro at jeg faktisk hadde vunnet. Det var en utrolig rar følelse å ikke kunne si det til noen. Det føltes derfor som om det nesten ikke hadde skjedd, men det hadde det jo.

Nå er det et år siden og i morgen reiser vi til Paris for å nyte premien. Nå føles det endelig virkelig! 

Dere skal selvfølgelig få være med på turen! Flere innlegg kommer!

Tusen takk for all støtten og oppmuntringen underveis i Kakekrigen! Jeg har verdens beste lesere! :-)



Hvis du har lyst til å prøve deg på finalekaken får du oppskriften her. Du kan enkelt dele oppskriften på tre, hvis du bare vil bake én kake. 

Bryllupskake med mørk sjokoladekake, pasjonsfruktkrem og friske bringebær

Sjokoladekaker
16 egg
300 g økologisk rørsukker
300 g vanlig sukker
400 g smør
6 dl kremfløte
1400 g mørk sjokolade av god kvalitet
200 g melkesjokolade av god kvalitet
200 g hvetemel
5 ts ekte vaniljeekstrakt eller frø fra fem vaniljestenger

Pasjonsfruktkrem
450 g Mascarpone
900 g Philadelphia kremost naturell
390 g melis
Frø fra 4 vaniljestenger
Skall fra 6 lime (ca. 1 litt presset teskje)
Presset saft av 21 pasjonsfrukter (210 g)
Bruk evt. limesaft hvis du ikke har nok eller i tillegg

Pynt
2 kg Bringebær av god kvalitet
1 dl Melis til å drysse over bringebærene

Blomster til pynt

Utstyr
Hvitt tre etasjers kakestativ
Tre flate kakefat i størrelsen 24 - 27 cm i diameter
Tre springformer størrelse 22 eller 23 cm i diameter

Fremgangsmåte:
Forvarm ovnen til 190 grader (varmluft)

Gjør klar bakeformene - tre springformer i størrelsen 22 - 23 cm i diameter.
Smør og kle med bakepapir.
Smør formene lett, slik at bakepapiret sitter godt. Klipp av kantene rundt. og smør formen lett.

Lag hele røren på en gang i en stor bolle evt. to boller.

Visp egg og sukker sammen for hånd.
Ta frøene ut av vaniljestangen.
Ha smør, vanilje og kremfløte i en kjele.
Varm opp til blandingen så vidt begynner å småkoke.
Ta kjelen av varmen og tilsett sjokoladen.
Rør til blandingen er glatt og sjokoladen er helt oppløst.
Tilsett eggeblandingen og mel.

Ha røren i de tre formene. Fyll formen halvt opp.
Pass på at det er like mye røre i hver!

Stekes midt i ovnen i 20-25 minutter. Sjekk ofte!

Kaken skal ikke være helt stekt. Den skal være så stekt at overflaten, sider og bunn er faste, men midten må fortsatt være myk og flytende når du tar den ut av ovnen. Den stivner når den blir avkjølt.

Ta kakene ut av ovnen.
Avkjøl kakene.

Viktig at alt har romtemperatur!

Press ut saft fra pasjonsfruktene. Mål opp til du har riktig mengde. Riv lime ikke ta med det hvite. Bland sammen med melis og frø fra vaniljestang. Smak evt. til med limesaft.

Ha mascarpone og Philadelphia i en bolle. Bland lett. Del i to boller. Hell over halvparten av saften. Mål opp halvparten i dl mål.

Rør forsiktig med en slikkepott, evt. liten visp for hånd!
Stopp når alt er blandet fint sammen!
 Sett pasjonsfrukt-kremen i kjøleskapet til den skal brukes.
Ha kremen over den helt avkjølte kaken.

OBS! Legg kremen 1 cm fra kanten, slik at den ikke detter ned over kanten. Pynt med bærene.
Sikt til slutt litt melis over kaken og pynt med blomster rundt i kanten.


Foto: Christine Heim/Kakekrigen



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...