torsdag 23. juli 2015

Fantastisk deilig sommerdessert! Nøttekaker med jordbærskum!


Av: Morten Heiberg, Maria Meldgaard & Lone Kjær/Bo Bedre

Denne uken har jeg valgte denne oppskriften fra danske Bo Bedre til ukens favoritt oppskrift! Lekre sprø nøttekaker med mykt og luftig jordbærskum! Mmm, helt fantastisk!

Her får dere oppskriften: (Den er på dansk, men jeg har byttet ut de viktigste ordene.)

NØTTekaker MED JORDBÆRSKUM

Overdådige, smukke, luftige og lækre små nøttekaker med jordbærskum er en fin, enkel sommerdessert.

Kakene bakes i forvejen og pyntes rett før servering.
Oppskriften gir ca. 6 kaker.
Nøttekaker
175 g Nøtter, f. eks. hasselnøtter og mandler 
3 eggehviter
175 g Sukker 
100 g mørk sjokolade 
Jordbærskum
300 g Jordbær 
50 g melis 
2 1⁄2 dl kremfløte

Pynt
300 g bær til pynt, for eksempel jordbær, bringebær og rips
Litt mørk sjokolade 
til pynt
Stålringe 6 stk. 8 cm diameter.
• Sett ovnen på 160°.
• Ha nøttene i en blender, indtil de er grofthakkede. Det er vigtigt, at de ikke blendes helt til mel.
• Pisk eggehvitene veldig stive. Tilsæt sukker, og pisk, til hvitene er helt stive og danner topper.
• Vend nøtter og hakket sjokolade i massen.
• Pensle de 6 stålringene, og ha dem på en bakeplate med bakepapir. Fordel dejen i formene, og bak i ca. 25 min.
• Rens jordbærrene, drys med melis, og blend dem.
• Pisk fløten til et tykt skum, og vend med de blendede jordbær. Hæld i en sprøjtepose med stjernetut.
• Løsne forsigtigt kakene fra formene. Sprøjt jordbærskummet på kagerne, og pynt med bær
og chokoladespåner.
TIPS: Kan også lages som en stor kake. Bruk da en springform på ca. 20 cm i diameter.
Dere finner mange andre lekre oppskrifter her.

Ukens favoritt oppskrift er en liten miniserie hvor jeg velger ut særlig inspirerende oppskrifter, fra mine favoritt matsider, blogger og blader.

2 kommentarer:

  1. Åhhh himmel så gott! Ja jag kanske skulle ta och göra en sån här goding i helgen, känns som jag behöver det!
    Härliga bilder...
    Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du liker den! Ha en fortsatt fin sommer! Klem Franciska :-)

      Slett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...